“PR people-free” blogi jeb raksti pats!

Autors: Chris EdeJa uz pārtikas produkta atrodams uzraksts „bez konservantiem”, „bez cukura” u.tml., tad skaidrs, ka produktā nav kāda kaitīga viela jeb tas ir tīrāks, dabīgāks. Bet ko domāt, ja cilvēki savu blogu aprakstos sāk likt klāt „PR people-free”?

Atbilde ir vienkārša – tieši to pašu. Šobrīd LV blogu vidē, manuprāt, var novērot pirmā entuziasma viļņa pārstāvju noplakšanu jeb pirmo sajūsmināto blogu rakstītāju atbiršanu (tas gan neizslēdz arvien jaunu censoņu rašanos). Tas sāka celties līdz ar vairāku interneta mediju piedāvājumu blogot (diena.lv, nra.lv, db.lv, nozare.lv u.c.). Man nav zināma statistika par to, cik cilvēki mēnesi pēc blogošanas uzsākšanas to nodarbi pamet, tomēr pieļauju, ka cipari varētu būtiski neatšķirties no twitter.com statistikas, respektīvi – 60% no tiem, kuri sāk, pēc mēneša to ir pametuši novārtā. Iemesli ir dažādi: „neredzu jēgu”, „nav laika”, „nezinu, ko īsti rakstīt”, „neviens tāpat nelasa” u.tml.

Pie mums vairāki blogotāji, kas izmanto jau minētās platformas un vienatnē jau sen būtu pieklusuši, tiek turēti pie mākslīgās elpināšanas sistēmas PR cilvēka izskatā. Te vietā būtu viens man mīļš izteiciens (autoru nezinu): “Stiprā vējā arī tītari lido”. Šinī gadījumā vēju aizstāj “piarščiks”. Protams, ka arī PR atbalstīts blogs var būt lasāms un interesants (korporatīvie blogi ir atsevišķs stāsts), tomēr tas, ka pie blogu aprakstiem sāk parādīties uzraksti „PR people-free”, parāda, ka šādi ieraksti tomēr mēdz izcelties ar kaut ko tādu, kas pilnībā pazudina ticamības momentu. Pieļauju, ka tas ir tādēļ, ka vienai daļai iespēja blogot asociējas ar iespēju ielikt drusku pārtaisītu preses relīzi.

Pie mums blogošana, ja neskaita dažus ilggadējus pionierus, joprojām ir bērnu autiņos, un tādēļ nedomāju, ka ir daudz ekspertu, kuri spētu piedāvāt LV situācijai adaptētas profesionālas blogera konsultācijas. Bet neba blogošana ir pirmā nozare, kur mēs augam un vienlaicīgi paši no savām kļūdām arī mācāmies.

Manuprāt (cik nu varu ar savu ļoti īso blogu vides iepazīšanās pieredzi spriest), raksturīgākās kļūdas pie mums varētu būt šādas:

  1. rakstīšana rakstīšanas pēc
  2. bezpersoniskums un pārāk vispārīga nostāja vai problēma
  3. blogošana ir „iespēja ielikt rakstu par mani”
  4. neregulāra komunikācija ar lasītājiem
  5. neregulāri un pārāk reti ieraksti
  6. sausa un neinteresanta valoda
  7. ļoti gari ieraksti

Vienīgais ieteikums ir – vienalga, vai esi blogeris-iesācējs vai eksperts, laiku pa laikam der palasīt nelielos materiālus par blogošanu – visvisādas pamācības ir ļoti daudz (t.sk. par raksturīgākajām kļūdām). Tepat saišu sadaļā esmu ielicis pāris vietas, kur var atrast noderīgu info.

Nobeiguma vietā – ja citi ticamības momenta veicināšanai liek, piemēram, „Brīvs no korporatīvo ‘poļitruku’ un PR darboņu ietekmes. PR people-free.”, ko pie velna lai es ielieku? “PR people-free PR person’s blog”? Kaut kā neskan. Jāpadomā. Varbūt „Client-free blogging”? “Absolut PR”? Īstenībā jau domāju, ka lasītājs nav tāds idiots, lai to tāpat nepamanītu vai nesaprastu.

, ,

  1. #1 by laika ziņas on Septembris 26, 2013 - 16:26

    Veery shortly this websiite will be famous amongg aall bloggfing
    and site-building people, due to it’s nice posts

  2. #2 by Liga on Jūnijs 4, 2009 - 14:01

    @Gunār

    Ja pareizi saprotu, raksts ir veltīts kompāniju nevis privātajiem blogiem?

    @Vigants

    Sociālie mēdiji kā kanāls var šķist pievilcīgāks, jo lasītāji saturam uzticās, bet ir jābūt piesardzīgam, jo lasītāju uzticību var sagraut ļoti ātri. Rupja produktu vai kompānijas reklāma blogā, tviterī vai jebkur citur ātri nogalinās potenciālās mērķauditorijas interesi.

    Diezgan laba literatūra par tēmu ir “Groundswell” (Charlene Li and Josh Bernoff).

    • #3 by Gunārs Klēģers on Jūnijs 4, 2009 - 14:14

      Jā, tas tiešā veidā attiecas uz kompāniju cilvēku publiskajiem blogiem, kuri raksta par savu nozari.

      Kopainu un ticamību ir pabojājuši vāja satura ieraksti un pseidoblogotāji, bet citi (kuri tiešām grib rakstīt un viņiem ir, ko pateikt, kā arī ir, kas lasa) tā dēļ spiesti attaisnoties, ka viņi tiešām, tiešām, raksta paši. Tas, savukārt, norāda, ka lasītāji sāk filtrēt, kas ir tikai apsveicami.

  3. #4 by Vigants on Jūnijs 2, 2009 - 12:18

    Mārketinga butība ir: iebarot iepriekš sagatavotas ziņas par produktiem caur kanālu, kuram patērētājs uzticas.

    Blogi asociējas ar – Subjektīvs un nesamākslots viedoklis… tātad iespējams patiesāks par žurnālistu rakstīto…

    • #5 by Gunārs Klēģers on Jūnijs 2, 2009 - 12:41

      Kad klientam tiek pārdota “blogošanas ideja”, tas arī tiek minēts kā viens no galvenajiem argumentiem. Runa ir par to, ka šo argumentu paši ieteicēji lēnā garā nogalina, pārlieku iesaistoties tekstu koriģēšanā un stilistiski nevainojama ieraksta izveidē.

      Atceros, ka viena Āzijas valsts bija sākusi ražot elektroniskos mūzikas instrumentus, kas speciāli spēlēja drusku šķībi, lai izklausītos pēc dzīvās mūzikas. Domāju, ka paralēles ar tādas rīcības iemesliem te var savilkt pa tiešo.

Atstāj komentāru

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: