Kā pareizi “iebarot” sliktu ziņu

Tā kā pēdējā laikā valdībai klajā jānāk tikai ar sliktām ziņām, tad pieļauju, ka viņiem sāk trūkt ideju, kā tās pasniegt. Nu tad šeit pāris piemēri no propagandas metožu ābeces.Brain Activity

Pie katras metodes pielikšu piemēru, lai skaidrāk. Pieņemsim, ka sliktā ziņa ir „Tev rīt nebūs, ko ēst”.

Metode Nr. 1: „Saldā sviestmaize”

Tās būtība ir slikto ziņu ieslēpt starp divām labām ziņām.

Piemērs. „Tu neticēsi, bet mēs Tev esam sarūpējuši veselas divas benzīnkannas par baltu velti! Un… jā… ir viens maziņš ” bet” – Tev rīt nebūs, ko īsti ēst… toties mēs sarunājām jauniešus, kuri Tev nākamnedēļ palīdzēs jumtu salabot!”

Metode Nr. 2: „Glābējs!”

Zinot, ka būs jāsaka kas slikts, tautā tiek palaistas baumas par vēl sliktāku scenāriju. Pēc tam parādās „princis baltā zirgā” un nomierina tautu, ka “grūti būs, bet nu tik traki jau nu nebūs”.

Piemērs: palaižam tautās baumu: „Rīt Tev atņems mājas, mašīnu, naudu, ēdienu, drēbes un radiniekus, kā arī nomērdēsim Tevi badā.” Un te – “princis baltā zirgā” paziņo: „Paldies Dievam, neko Tev nost neņemsim, vienkārši rīt Tev nebūs, ko ēst.”

Metode Nr. 3: „Melīgā analoģija”

Lai mazinātu sliktās ziņas nozīmi, tā pilnīgi nevietā jāsalīdzina ar ko vēl briesmīgāku.

Piemērs: „Tev rīt nebūs, ko ēst, bet atceries, ka Āfrikā bērniem vispār visu mūžu nav ko ēst un dzert!!!”

Metode Nr. 4: „Asociāciju radīšana”

Lai mazinātu negatīvās ziņas nozīmi, negatīvie jēdzieni tiek aizstāti ar pozitīviem.

Piemērs: „Tev rīt  būs jāpadzīvo, tā teikt, uz mazas diētiņas – tas vēl nevienam nav nācis par sliktu.”

Metode Nr. 5: „Draudu mākonis”

Tās pamatā ir kādas darbības vai lēmuma pamatošana ar draudiem.

Piemērs: „Ja Tu nevēlies, lai Tavi dokumenti būtu jāsadedzina, jākonfiscē visa manta un Tevi pašu būtu jādeportē, tad rīt Tev nāksies padzīvot bez ēdamā!”

Šis ir pavisam sīks ieskats propagandas žanrā, un apskatītās, protams, nav vienīgās šāda veida metodes. To ir vesela gūzma (varbūt saņemšos un uzrakstīšu ko garāku par šo tēmu).

Ja pavisam nopietni – tad ir labi šīs metodes pārzināt, jo tad ir vieglāk izlobīt ziņu no apkārtējā konteksta, kā arī saprast ziņotāja rīcības motīvus. Īsāk sakot – tas palīdz nepiesārņot savu galvu.

P.S. Metožu nosaukumi nav akadēmiķu radīti – tos var pārveidot pēc sirds patikas un vajadzības. Pati metožu būtība gan ir akadēmiski pamatojama. Metožu ideju saknes radušās no V.Soročenko vairāku autoru darbu, kas veltīti propagandai, apkopojuma.

_________________

Citi raksti no mindfcuk sērijas:

Īsi par iebiedēšanu jeb “stay cool”!

Īsi par iedvešanas mākslu

Īsā melu ābece

,

  1. #1 by Dr.DragonEye on Jūnijs 11, 2009 - 21:27

    Būtu ļoti jauki dzirdēt ko vairāk. Tad varētu lasīt tikai ziņu virsrakstus un būtu skaidrs, kas sekos tālāk, pat nelasot tālāk ziņu.

  1. Kā sabiedrībai iebarot indīgu sviestmaizi? | gk pieraksti

Atstāj komentāru

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: