Propagandas metodes II

Pirmā daļa lasāma šeit.propaganda

Uzskaitītās metodes ir vienkāršots ieskats veidos, kā iespējams pasniegt informāciju sev vēlamajā gultnē. Tās var tikt izmantotas kā labiem, tā ne tik labiem mērķiem. Jebkurā gadījumā – ir labi par tām zināt – var noderēt ienākošās informācijas filtrēšanai. Tās izmanto kā ikdienas sarunās, tā žurnālistikā, reklāmā, SA, reliģijā, politikā, tirdzniecībā u.c.

__

Anonīmā autoritāte

Šo metodi ir vienkārši pamanīt, jo tās pamatā ir atsauce uz kādu anonīmu avotu.

Piemēram, rakstā/sižetā tiek citēts kāds: „anonīms eksperts”, „(kaut kam) tuvu stāvoša persona”, „kāds, kurš nevēlējās atklāt savu vārdu”, „kāds, kura vārds ir mainīts” u.tml.

__

„Ķeriet zagli!”

Šo izmanto, lai novērstu no sevis negatīvu uzmanību.

Piemēram: kāds paziņo, ka ir aizdomas, ka persona A ir turama aizdomās par korupciju. Šinī brīdī persona A nāk klajā ar paziņojumu, ka viņš nekomentēs šīs muļķības, bet ieteiks painteresēties par personas B melnajiem darījumiem.

__

Pirmavota efekts

Metodes būtība ir vienkārša: kurš pirmais un visskaļāk nobļaujas situācijā, kad visi apkārtējie gaida kādu jaunumu/skaidrojumu, tam arī visi sliecas ticēt.

Te vietā piemēri no pūļa psiholoģijas mācību grāmatām, kad ģalvenais ir ritmiski un skaļi kaut ko bļaut un pārējie pavilksies. Vismaz sākumā.

__

Informācijas blokāde

Lai panāktu plašu un vienpusēju publicitāti, tiek mākslīgi izveidots informācijas vakuums, radot aizvien pieaugošu pieprasījumu pēc informācijas. Šinī brīdī jebkurš mazākais paziņojums tiks vismaz saklausīts un apspriests.

__

Mediatoru izmantošana

Tā kā lielāko ietekmi uz sabiedrisko domu rada nevis plašsaziņas līdzekļi, bet gan sabiedrībā „klīstošie” mīti, baumas un tenkas, tad šī metode paredz šo mītu radīšanai izmantot tās efektīvākos mediatorus – paziņas, draugus, pazīstamas autoritātes, kuri šinī gadījumā ir sabiedriskās domas pārnēsātāji.

__

Komentāri

Šī metode paredz faktu komentēšanu dažādās formās.

Piemērs. Diktors atreferē it kā tīru faktu un no teksta viedokļa viss ir korekti. Tomēr ar mīmiku, žestiem, balss intonāciju var panākt vēlamo attieksmi no skatītāja puses. Tāpat komentāru metode paredz faktu interpretācijas, kas izpaužas, piemēram, nosaucot skaitli 23 par labu vai sliktu, vēlamu vai nevēlamu, lielu vai mazu u.t.t.

__

Atgriezeniskā saite

Ar šīs metodes palīdzību tiek radīta ilūzija par „vienkāršās tautas” viedokļa pārstāvniecību kādā rakstā/reportāžā u.c.

Viens no spilgtākajiem piemēriem ir iedzīvotāju ielu aptaujas, kas parādās kā 5 iedzīvotāju atbildes uz vienu un to pašu jautājumu. Vēl populāras ir TV aptaujas, iedzīvotāju zvani uz studiju (tur vēl jātiek cauri facecontrol „tunelim”), iedzīvotāju vēstuļu publicēšana u.c. Ir dažādi paņēmieni, kā panākt objektivitātes oreolu visiem šiem instrumentiem (ja tie tiek izmantoti jau iepriekš formulēta vēlamā viedokļa nostiprināšanai par kādu konkrētu lietu), piemēram, sižetā, kurā tiek izmantotas ielu aptaujas, no 5 aptaujātajiem ielaiž arī kādu oponentu un cilvēku masa, kā vienmēr, pieslienas vairākuma viedoklim, jo tas ir vieglāk – nav jādomā.

__

Notikumu aculiecinieki

Te vietā stāsts par to, kā seši aklie aptaustīja ziloni un katram bija savs stāsts, kam zilonis līdzīgs.

Respektīvi – stāsta atspoguļotāji pēc brīvas izvēles kā aculiecinieku izvēlas to, kura stāsts visvairāk atbilst vēlamajam. Tas ļoti spilgti izpaužas militāru konfliktu gadījumā, kur katrai pusei ir savs stāsts par „sliktajiem un labajiem”, ko paspilgitna raudoši vai ievainoti civiliedzīvotāji-aculiecinieki.

__

Aizstāšana

Šī metode paredz viena jēdziena aizstāšanu ar citu – attiecīgi pozitīvāku vai negatīvāku.

Piemērs: „algas tika samazinātas” kļūst par „algas tika apgrieztas” vai arī „leģionārs” kļūst par „fašistu”.

__

Psiholoģiskais šoks

Lai nodrošinātu ziņojuma nodošanas efektivitāti, pirms tam tiek izraisītas ļoti spilgtas emocijas, kam seko kādas darbības pamatojums.

Piemēram: „Mēs visi mirsim, naudas nebūs, drēbju nebūs, ūdens nebūs. Lai tā nenotiktu, mums ir jāsamazina algas.”

__

Reitingi

Ir pētījumi, kas apstiprina, ka 10-25% vēlētāju apzināti vai neapzināti savu izvēli par labu kādam politiskajam spēkam izdara, pamatojoties uz socioloģisko pētījumu rezultātiem. Ne velti pēdējās pašvaldību vēlēšanās pāris partijas ļoti veikli tās iepina savās reklāmas kampaņās.

__

Asociāciju radīšana

Lai panāktu kāda subjekta asociēšanu ar konkrētām emocijām, tas tiek salīdzināts ar ko tādu, kam attiecīgās emocijas jau ir iesakņojušās konkrētās auditorijas zemapziņā.

Piemēram: Ainārs Šlesers – Buldozers; iestāšanās ES – iestāšanās PSRS u.tml.

__

P.S. Šī bija 2. daļa. Vēl vismaz 1-2 materiāls noteikti pietiktu. Redzēs, kā būs ar tulkošanas entuziasmu. Raksta ideja aizlienēta no V.Soročenko vairāku autoru darbu, kas veltīti propagandai, apkopojuma.

, , ,

  1. #1 by varabungas on Jūnijs 19, 2013 - 10:26

    Reblogged this on vara bungas and commented:
    Konspektīvi un uzskatāmi. Iesaku lasīt ari I daļu.

  2. #2 by vvv on Augusts 28, 2011 - 21:13

    vai tu apzinies arī to, ka 99% gadijumu cilveki (ari tu) nokļūstot pie tādas vai citādas “varas” dara ari vel slimakas lietas, pie tam kolektivi tas attaisnojot. šāds pieņēmums man liek domāt, ka cilveki, kas izmanto “vienkāršo tautu” izmanto ari sevi. tikai mindfaks ir vel dziļāks.
    http://www.cracked.com/article_16239_5-psychological-experiments-that-prove-humanity-doomed.html

  3. #3 by Roberto on Jūnijs 18, 2009 - 08:35

    mkay, spilgts piemērs ikgadējā (lasi – pirmsvēlēšanu) “draudzības dienas” vs. “no-pride” kontraverse – kā Tev šķiet kas aiz tās slēpjās?

    http://www.ebaznica.lv/?p=2839#comment-4993

  1. Kā sabiedrībai iebarot indīgu sviestmaizi? | gk pieraksti

Atstāj komentāru

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: