“Prāta vētru” metodes

Iemetīšu dažas – no dažādiem materiāliem apkopotas – interesantākās prāta vētru jeb brainstorm metodes – moš kādam noder. Tās, protams, ir glenn jones3pārveidojamas un pielāgojamas pēc sirds patikas – atkarībā no nozares, kolektīva, problēmas specifikas, efektivitātes u.t.t. Arī tie ir būtiski faktori. Ja sirdī jutīšu aicinājumu, uzrakstīšu arī par tiem.

Metodes tradicionāli tiek izmantotas gan sabiedrisko attiecību, gan reklāmas nozarēs, tomēr faktiski jebkuras idejas radīšanai jebkurā nozarē tās var ļoti veiksmīgi piemērot. Jāņem vērā, ka vienai un tai pašai problēmai viena metode var atnest veselu čupu ar idejām, bet cita – iesaldēt visu vēl vairāk.

Te neaprakstīšu citas lietas, kas saistītas ar ideju radīšanu – kļūdas, ideju bremzētājus, sagatavošanos, atmosfēru, vadīšanu u.t.t. – ļoti plašs temats. Nosaukumus esmu latviskojis pēc paša interpretācijas – neesmu anglicismu ievazāšanas cienītājs.

Stop&aiziet

  1. 5-10 minūtes idejas tiek ģenerētas
  2. 5-10 minūtes tās apspriež
  3. šādus setu atkārtošanas skaits pielāgojams pēc vajadzības

6 cepuru metode

Katram no 6 dalībniekiem (ja ir vairāk cilvēku – var sadalīt pa grupiņām) tiek iedalīta 1 cepure (pa īstam vai pa jokam – kā labpatīk). Katrai cepurei tiek piešķirta sava krāsa un loma:

  1. zilā cepure definē problēmu, mērķi, kā arī organizē un vada sapulci
  2. zaļā cepure nemitīgi rada jaunas idejas, kā arī attīsta jau esošos ideju piedāvājumus;
  3. dzeltenā cepure visur saskata iespējas un plusus – visas idejas ir realizējamas
  4. melnā cepure visur saskata piesardzību, draudus, riskus un šķēršļus;
  5. baltā cepure ir neitrāla un savos spriedumos vadās tikai pēc faktiem;
  6. sarkanā cepure visu vērtē un komentē, vadoties no emocijām un intuīcijas;

6-3-5

  1. Piedalās 6 dalībnieki
  2. Katrs dalībnieks uzraksta 3 idejas un nodod tās tālākai papildināšanai citiem dalībniekiem
  3. Process tiek atkārtots 5 reizes, kamēr visu dalībnieku sākotnējās idejas ir papildinājuši visi pārējie dalībnieki

Delfi

  1. No katra dalībnieka apkopo idejas (meils, klātiene (anonīmi))
  2. Apkopojumu izsūta vai izdala apspriedei katram dalībniekam
  3. Pārskata, izkristalizē, maina idejas
  4. Procesu atkārto pēc vajadzības

Domāšana bez robežām

Prāta vētras laikā grupa atbild uz šādiem jautājumiem:

  1. Kāds būtu ideālais risinājums?
  2. Kādu efektu dotu ideālais risinājums?
  3. Ja naudas vai morālie likumi šajā gadījumā neuztrauktu – kāds būtu risinājums?
  4. Ko es darītu, ja man būtu neierobežota vara un resursi?

Disneja krēsli

Ļoti vienkārša metode – vajadzīgi vismaz 3 cilvēki (ja vairāk – sadalās 2ās grupās), no kuriem viens ir Sapņotājs, otrs – Reālists, trešais – Kritiķis.

Destruktīvi konstruktīvā

Sākumā ģenerē pēc iespējas vairāk negatīvos risinājumus, kas aizkavētu risinājumu, bet otrajā fāzē veido konstruktīvas idejas.

Analoģiskā domāšana

Ir vairākas metodes, kuras paredz iztēloties līdzīgas problēmas risinājumu saskatīšanu citās, it kā pilnīgi nesaistītās nozarēs. Te apkopoju dažas no tām vienā.

Sekmīgai norisei nepieciešams:

  1. Skaidri definēta problēma
  2. Pieejamas dažādu līmeņu zināšanas dažādās zinātnes jomās (dabaszinātnes, tehniskā ekspertīze, medicīna…) – ieteicams darbs grupā, kopā ar ekspertiem no “attālinātām” jomām
  3. Spēja “saskatīt” līdzīgas struktūras/funkcijas citā zināšanu sfērā
  4. Spēja pārnest atrastās līdzības uz problēmas risinājumu
  5. Informētība par pieejamiem zināšanu avotiem – datubāzes, eksperti… – un prasme tos pielietot

Pamatjautājumi, uz kuriem jāatbild:

  1. Kā viņi domātu šādā situācijā?
  2. Kādus priekšmetus un rīkus viņi lietotu,
  3. lai atrisinātu šo problēmu?
  4. Kur viņi to darītu?
  5. Kā viņi redzētu šo problēmu?
  6. Kādas darbības viņi veiktu un kādā secībā?
  7. Kā viņi skaidrotu šādas problēmas rašanos?
  8. Kā viņi atrisinātu šo problēmu?

Salīdzinošo nozaru piemēri:

  • DIY tehniskās/elektroniskās iekārtas
  • Automašīnu industrija
  • Dietoloģija
  • Burvju triki
  • Reliģija
  • Bērnu konstruktori, rotaļlietas
  • Piedzimšana, jaundzimušā aprūpe
  • Celtniecība, celtniecības tehnika
  • Galdniecība
  • Medicīna
  • u.c.

Prāta apvidus karte

  1. lapas vidū – galvenais apspriedes objekts, zīmējums
  2. pie tā piezīmē vairākas līnijas, uz kurām pa vienam saraksta jēdzienus, kas asociējas ar šo objektu
  3. un tā tik tālu, cik nepieciešams, vai kamēr beidzas iedvesma
  4. izmanto savus zīmējumus, bultas, krāsas, zvaigznes u.c. simbolus un paņēmienus, kā strukturizēt karti

Pāru prāta vētra

  1. visus sadala pa pāriem
  2. katram pārim atsevišķi uzdod vairākus jautājumus pēc kārtas un bez apstājas
  3. jāatbild momentā
  4. apkopo, analizē idejas un virzienus

Koncepciju skapis

  1. Kāda ir problēmas būtība?
  2. Kādas alternatīvas ir mūsu rīcībā?
  3. Kurš ir labākais risinājums?

Īstenībā šādas metodes mierīgi var štancēt katrs pats. Ja vien zina, kuras metodes var izspiest iespējami labāko rezultātu no konkrētā indivīda/grupas. Atgādinu, ka tik pat svarīga kā īstās metodes pielāgošana, ir apstākļu radīšana un paša procesa vadīšana.

Un nobeigumā – radot idejas, jāņem vērā, ka tās vis veiksmīgāk nogalina kritika jebkādā tās izpausmē, ja vien tā nav paredzēta pēc scenārija kā risku noteikšana un nederīgo ideju apzināta atmešana.

Šodien nejauši uzgāju interneta žurnālā inc.com materiālu par šo tēmu. Tas ir šeit.

, , , , , , ,

  1. Komentēt

Atstāj komentāru

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: