Kā Latvijā zog idejas. Dažas vienkāršākās shēmas

Jauks darba dienas vakars. Tu atnāc mājās, piekrāmē pilnu šķīvi ar wantedkartupeļiem un liellopa gulašu – vairāk nekā patiesībā vari apēst. Apsēdies pie TV un gatavojies pierīties, jo darbā neesi bijis pusdienās – nav bijis laika. Kad šķīvis ir aptuveni pusē, TV sākas reklāmas pauze. Veļas pulveris, dzēriens, šampūns, tualetes papīrs, nākamā – ……. WTF?!!!!! – pārsteidzoša līdzība ar Tavu ideju. Un klients tas pats… Nepaiet pat sekunde, kad WTF pāraug par „fu***ng maitas, ideju nospēruši!”

Gan jau līdzīgas emocijas, kas attiecas uz dažādu radošo ideju speršanu, ir piedzīvojusi vai par tādām vismaz dzirdējusi liela daļa reklāmas un PR aģentūru censoņu. Runa būs par gadījumiem, kad idejas tiek nospertas un īstenotas pirms tās ir realizējis pats autors. Copy/paste gadījumus, kad ideja ir kaut kur noskatīta un tad 1 pret 1 vai līdzīgi realizēta, te neaprakstīšu – tā jau, manuprāt, kļūst par normālu praksi – „nu jā, bet pa lielam viss jau kaut kur ir redzēts/dzirdēts…”

Aprakstīšu vien droši zināmās un visai vienkāršās ideju speršanas shēmas aģentūru starpā, ar kurām pašam nācies saskarties, vai arī tās dzirdētas no pietiekami ticama avota, anonīma eksperta un visādi citādi mistiska taisnības nesēja.

Uzreiz brīdinu sensāciju medniekus – šinī ierakstā neviena kompānija netiks nosaukta vārdā. Ja kāds saskata līdzību ar sevi, lai vaino pats sevi. Iemesls, kādēļ nesaukšu – ideju zagšanas faktu pierādīt nav tik vienkārši („mēs arī to nosapņojām”; „mums jau sen tāda ideja bija”; „tīrākā sakritība” u.tml. – to, protams, arī nedrīkst izslēgt kā kaut niecīgu, bet varbūtību).

Shēma Nr 1

Iesaistītās puses:

  • Aģentūra (vienalga reklāmas vai PR) Ābols
  • Aģentūra Bumbieris
  • Klients K1

Apraksts: Notiek K1 konkurss, kurā ir cīņa par labāko idejas piedāvājumu, kuru uzvaras gadījumā aģentūra varētu realizēt. Konkursā Ābols iesniedz ideju 1. Konkursā uzvar Bumbieris ar ideju 2. Rezultātā tu skaties – WTF?! – Bumbieris realizē mazliet transformētu ideju 1.

Shēma Nr 2.1 (šīs divas ir līdzīgas).

Iesaistītās puses:

  • Ābols
  • Bumbieris
  • K1

Ābols izstrādā ideju 1 un piedāvā to K1 par ciparu X. K1 pasaka, ka cipars X ir par lielu un nekas nesanāks. Pēc kāda laika Tu skaties – WTF?! – K1 ir izpaudies tieši pēc idejas 1 scenārija! Izrādās, ka K1 aizmuguriski ir griezies pie Bumbiera, kas ir iedevis ciparu X-15%, kas K1 ir apmierinājis.

Shēma Nr 2.2

Iesaistītās puses:

  • Ābols
  • Bumbieris
  • K1

Ābols izstrādā ideju 1 un piedāvā to K1 par ciparu X. K pasaka, ka ideja 1 nekam neder un nekas nesanāks. Pēc kāda laika Tu skaties – WTF?! – K1 ir izpaudies tieši pēc idejas 1 scenārija! Izrādās, ka Bumbieris ir iedevis ciparu X-15%, kas K1 ir apmierinājis.

Shēma Nr 3 (jāsakoncentrējas – drusku sarežģītāka)

Iesaistītās puses:

  • PR aģentūra Ābols
  • Reklāmas aģentūra Bumbieris
  • Ābola un Bumbiera kopīgais klients K1
  • Bumbiera klients K2

Ābols klientam K1 iesniedz ideju 1, ideju 2 un ideju 3. K1 apspriež idejas ar Bumbieri. Pēc tam virzīšanai tiek izvēlēta ideja 3. Paiet laiciņš un tu skaties – WTF?! – K2 eksponējās pēc idejas 1 scenārija.

Neesmu ļauns, bet tomēr ticu, ka viss kretīniskais, kas tiek izgāzts uz āru, reiz atgriežas mājās.

Ja esi saskāries ar vēl kādu shēmu – dod zināt, pielikšu klāt rakstam ar atsauci.

P.S.1 Lai kā man nepatiktu apķēzīt nozari, kurā pats darbojos, tomēr ir gadījumi, par kuriem klusēt ir vēl grūtāk. Jāņem vērā, ka šie tiešām ir atsevišķi gadījumi, nevis tendence – konkrētie gadījumi piefiksēti dažu pēdējo gadu laikā.

, , , , , , ,

  1. #1 by iMednis on Augusts 6, 2009 - 22:58

    nu ko var cepties:), Mūza vienkārši ir mauka un staigā no viena pie otra

    • #2 by Gunārs Klēģers on Augusts 6, 2009 - 23:09

      Teicams raksta nosaukums būtu sanācis:) “Kā Latvijā zog idejas jeb Mūza ir mauka”:)

  2. #3 by Gunārs Klēģers on Augusts 6, 2009 - 12:44

    Paldies @guigo @Valdis Melderis par papildinājumiem – sakopošu un pielikšu klāt.

    @N.R. un @AZ Ideju aizsargāšana ir atsevišķs stāsts. Ir veidi, kā to darīt un tas tiek darīts, taču es vēl nezinu veidu, kas to aizsargātu 100%. Vienmēr var kaut ko drusku “transformēt” un mazgāties nevainībā.

    @raivo Attiecībā par klientiem un smadzeņu darba novērtēšanu – ir diezgan daudz pozitīvu piemēru un, manuprāt, situāciju lēnā garā uzlabojas. Bet nu vienmēr paliks indivīdu čupiņa, kurai reāls darbs asociējas tikai ar lāpstu un netīrām rokām:)

    @Mazaak zinaasi…. Nu par šitādu čerņu līdz šim nebiju dzirdējis…

  3. #4 by Mazaak zinaasi, ilgaak dziivosi on Augusts 6, 2009 - 11:29

    Da beidziet, tie veel tikai ziedinji. Vareetu dot vismaz 5 piemeerus kaa agjentuuras darbinieki panjem kopiigi izstraadaatu ideju, aiziet pie klienta kaa no citas agjentuuras (piemeeram, mammas draudzenes SIA) un piedaavaajot miinus 15% no taames sanjem pasuutiijumu.

    Naakamais variants. Agjentuura izstraadaa ideju ko piedaavaa uznjeemumam X. Tachu viens agjentuuras menedzheris panjem to pashu ideju un aiziet to piedaavaat pie uznjeemuma Y, kas ir X tieshais konkurents. Nu shajaa gadiijumaa gan tas nenostraadaaja, bet taads fakts ir njeemis vietu🙂

  4. #5 by AZ on Augusts 6, 2009 - 10:26

    Cik reāli būtu cīnīties ar šo veidā, ka pirms idejas prezentēšanas, Klients paraksta vienošanos, ka idejas realizācijas gadījumā, atskaita tās autoram (aģentūrai) X Ls? Tieši tāpat kā to dara mākleri vedot rādīt objektu potenciālajam klientam; klients paraksta apskates protokolu, ka pirkuma gadījumā atskaitīs māklerim X %.

  5. #6 by N.R. on Augusts 6, 2009 - 09:51

    Droši vien muļķīgs jautājums, bet – vai tad pirms idejas pasniegšanas nevar parakstīt kādu NDA (non disclosure agreement) kur tiek atrunāts ka idejas nekādi netiks izpaustas trešajām personām, arī ja konkursā nevinnēsi, un ja tev pie TV ir WFT, tad zvani advokātam un ejam uz tiesu?

  6. #7 by raivo on Augusts 6, 2009 - 09:38

    Nez kad pienāks tie laiki, kad klients sapratīs, ka smadzeņu darbs (t.sk. kreativitāte) ir vērtība? Ja klients vēlas, lai viņam iesniedz ideju, tad par to jābūt zināmai samaksai.
    Vai tad mēs restorānā pasūtam steiku, apskatamies, kā izskatās, kā smaržo, kādas piedevas, mazliet paknibinamies un tikai tad pieņemam lēmumu, vai apmaksāt? Ak, jā, varbūt blakus restorānā steiks būs par -15% lētāks, vai ne? Jāiet paskatīties… Droši vien, ka nē.

    Ideju konkursi vispār tāda slidena padarīšana – un dajebkādā variantā publiskojot savu ideju, iesniedzējam vajadzētu būt saprātīgam un apzināties informācijas noplūdes risku, un tad nebrīnīties par WTF gadījumiem, bet priecāties, ka ideja tikusi realizēta (tātad bijusi forša!) (-:

    • #8 by JB on Augusts 12, 2009 - 10:51

      Par Menu pasniegšanu, gan mums maksu neprasa:)!

  7. #9 by Līva on Augusts 6, 2009 - 09:37

    Arī vortālā 7guru.lv pirms kāda laika bijusi līdzīga diskusija- vairāk gan sabiedrisko attiecību konsultantu starpā. Taču būtība tā pati: http://www.7guru.lv/dienasgramatas/autori/ivetaantoniske/article.php?id=41634

  8. #10 by Valdis Melderis on Augusts 6, 2009 - 07:13

    Vēl viena shēma.
    Aģentūra piezvana uz Radio A un pasaka, ka rīt vajag piedāvājumu ar kādu krutu ideju K1, citādi pasūtījums tiks atdots Radio B. Radio A uzdāvina kādu no savām krutajām idejām un saņem pasūtījumu. Aģentūra no K1 saņem samaksu par ideju + Sudraba āmuru + gada beigās – komisiju no Radio A. Pēc tam, kad aģentūra saņem komisiju, tā beidzot pilnībā samaksā Radio par pasūtījuma izpildi…

  9. #11 by Guigo on Augusts 6, 2009 - 01:35

    Vēl divas pavisam vienkāršas shēmas, vairāk attiecināmas uz webprojektiem:

    1)
    iesaistītās puses:
    Tu
    Projekts
    Kautkāds_censonis

    shēma:
    Tu uzbliez interesantu webprojektu
    Projekts paliek samērā veiksmīgs
    Kautkāds_censonis arī grib daļu no pīrāga, sarodas copycat projekti (lieli kantori, skaļas reklāmas, maza sajēga, copycat lēnām apmirst).

    2)
    iesaistītās puses:
    Tu
    Tava draudzene
    Kautkāds_tavas_draudzenes_čoms

    shēma:
    Tu gribi padalīties ar savu sievieti noslēpumā par savu ģeniālo ideju
    Pēc laiciņa sanāk izšķirties ar draudzeni
    Kautkāds_jūsu_abu_čoms pēkšņi staigā pa pasauli ar tavu ideju, kas viņam pēkšņi nejauši ienākusi prātā

    WTF😀

  10. #12 by Ansis Egle on Augusts 6, 2009 - 00:57

    tas nav nekas jauns, tāpēc labākais risinājums – sava aģentūra. mana pieredze reklāmā – 13 gadi🙂

Atstāj komentāru

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: