Kā piesmiet vidējo latvieti, eiropieti un pasaulieti?

Vienkārši: izrakt bedri, palaist gaisā petardi un piezvanīt uz 112. Tele2 visā šajā sāgā ir viens liels pluss:liar viņu ideja (tiesa bez viņu vārda klātbūtnes) tikusi līdz CNN un līdzīga kalibra starptautiskiem medijiem. Toties ir liels mīnuss – liela daļa sabiedrības, uz kuru šī kampaņa bija mērķēta, jūtas piekāsta.

Domāju, ka vieni no visvairāk sakaitinātajiem cilvēkiem ir žurnālisti. Starp citu, Tele2 varu izstāstīt priekšā, ka žurnālisti ir cilvēki, kas raksta rakstiņus, kurus lasa citi cilvēki. Un rakstiņus bieži vien raksta arī par komerciāliem subjektiem.

Neesmu redzējis šī projekta saplānoto daļu, bet domāju, ka radītā ažiotāža pārsteidza arī pašus projekta autorus, un pieļauju, ka vēlā vakarā sasauktā preses konference bija piespiedu solis, sākot skaitīt atmaksājamos izdevumus un saprotot, ka saražotā publicitāte vairs viņu zīmolam par labu nenāks, jo tagad ir visai Latvijai un miljoniem cilvēku citviet pasaulē jāatzīstas, ka Tele2 spēj piemuļķot gan zinātniekus, gan drošības dienestus, gan savējos žurnālistus, gan ārzemju medijus, gan militāristus, gan vienkāršus cilvēkus, gan tos, kuri maksāja latu Mazsalacas deputātei par vietas apskati. Ir skaidrs, ka cilvēki tic pasakām, jo viņi tām grib ticēt. Pietiek, ja paskatās, kā vieni un tie paši politiķi tiek ievēlēti Saeimā gadu no gada.

Tas pats (par pasakām) attiecas uz medijiem, jo bez viņu palīdzības nekas tāds nebūtu iespējams. Jo tur jau arī strādā cilvēki, kuriem bērnībā mamma vai tētis lasīja pasakas. Pat skatoties TV sižetus, kļūst žēl žurnālistu, kuri, vēlēdamies noticēt meteorīta versijai, mēģina izvilkt no eksperta, kurš ar smaidu sejā saka, ka tas ir cilvēka roku darbs, kaut pavisam mazāko pieļāvumu, ka tas tomēr ir kosmosa roku darbs.

Mēģinot saprast, vai pats jūtos piekāsts (jo, protams, izdzirdot pirmās ziņas „Nokritis meteorīts!”, nenodomāju pie sevis: ”Nē nu simt’ punkti tas ir komerciaļņiks!”), nonācu pie secinājuma: ja to būtu paveicis studentu bariņš, tad es to drīzāk vērtētu kā pablēņošanos un asprātīgu veidu, kā parādīt, ka medijiem un sabiedrībai arī peļķi ar petardi var iebarot kā ziņu. Bet tā kā tas ir projekts ar mērķi gūt konkrētu finansiālu labumu (Tele2 pasakas par Latvijas iedvesmošanu ir pupu mizas, protams), tad drīzāk sliecos uz to, ka ir pāršauts pār strīpu.

Uzskatu, ka viss varēja būt kārtībā, ja Tele2 būtu laicīgāk iznākuši klajā ar paziņojumu, nevis ļāvuši tam velties kā nekontrolējamai sniega bumbai, kuras sekas nāksies ilgtermiņā izpirkt ar… hmmm… citām mārketinga/reklāmas/PR aktivitātēm? Respektīvi – šīs „15 slavas minūtes” viņiem var izmaksāt dārgi.

Nobeiguma vietā: ja šīs kampaņas rezultātā Tele2 klientu skaits pieaugs ar meteorīta ātrumu, tad šī kampaņa droši vien nopelnīs arī kādu balvu. Nu vismaz vietēja mēroga. Bet tikmēr būs interesanti pavērot sāgu „Žurnālisti dod atbildes triecienu Tele2”.

Un tagad vēlreiz ievērtējam inscenējuma un aktiera līmeni jau ar citām emocijām, nekā no rīta:)

, , , , ,

  1. #1 by kh24 on Oktobris 28, 2009 - 21:12

    man vakar likās aizdomīgi, ka viņu kampaņas mājas lapā varoni.lv parādījās video, ka kāds nolec no vanšu tilta, bet pēc dažām minūtēm tas pazuda, bet nu neizskatās, ka tas cilvis, kas bija uzrāpies, būtu no viņu štāba.

  2. #2 by rosts on Oktobris 27, 2009 - 17:03

    Esmu pat gatavs uzrīkot nelielas derības – tas viss pieklusīs, žurnālisti turpinās rakstīt par krīzi, saņemt algas no Tele2 kā reklāmdevēja, Mūrniece līgumu nelauzīs…

    Bet tauta spriedelēs: vieni teiks – baigi labi, otri teiks – tā nebija smuki. Un otrajiem jebkurā gadījumā pa lielam būs vienalga, jo tas viņu tieši nav skāris…

    Bet pēc gadiem par Tele2 meteorītu stāstīs anaktdotes.
    Dare to be different – tā tas saucās!

    PS. Kāpēc esmu tik drošs par to. Kādu laiku atpakaļ Tele2 Stokholmā sakrāsoja aitu pēdu nospiedumus uz pilsētas ielām (un ja atmiņa neviļ uz arī uz ēkām) apspēlējot vārdus cheep un sheep. Samaksāja sodu un viss bija kārtībā. Pasvītroju – tas notika Zviedrijā!

    • #3 by Gunārs Klēģers on Oktobris 27, 2009 - 17:31

      Nu par to, ka šis pieklusīs/rutīna turpināsies derības nav jāslēdz. Tā ir normāla orgasma izpausme. Par to, ka neviens ar viņiem nelauzīs līgumu, gan neesmu tik drošs. Viss atkarīgs no līguma laušanas nosacījumiem un konkurentu spējas reaģēt gaiteņos šinī brīdī.

  3. #4 by rosts on Oktobris 27, 2009 - 15:44

    Kāpēc no PR viedokļā ir pāršauts pār svītru??!?!?!

    • #5 by Gunārs Klēģers on Oktobris 27, 2009 - 16:10

      Publicitātes apjoms par „meteorīta” faktu: izcili un pozitīvi. Publikāciju (t.sk. TV, radio) saturs, kur pieminēts Tele2: apjoms – ļoti labi, saturs – ļoti negatīvs. Attiecības ar žurnālistiem – vismaz uz laiku sa*istas. (Te gan jāatceras, ka T2 netiešā veidā atbild arī par viņu algām.) Līdz ar to tas pakļauj zem riska visas tālākās kampaņas aktivitātes un to uztveršanas kontekstu. Ideja un tās atspoguļojuma apjoms ir katra nozares radošā indivīda sapnis, tomēr viss netika laikā apstādināts un līdz ar to palaists ārpus rāmjiem, kas rezultējās ar negatīvu publicitāti. Neticu, ka vakardienas vakara presene bija plānots pasākums – vienkārši arī paši saprata, ka aizgājis par tālu.
      Mani šobrīd interesē, kā to visu izdosies saslaucīt, jo domāju, ka to var izdarīt, tikai tad nepieciešama tik pat ģeniāla ideja, kā tā, kas šo visu savārīja.

  4. #6 by normis on Oktobris 27, 2009 - 13:00

    nu tas prettriecins no dienestu puses ar Lindu priekšgalā izskatās pēc bērnišķīga (arī sievišķīga) aizvainojuma – tu mani piemānīji?, un atriebības – tūlīt dabūsi pretī!

    “nožēlojami” – izsakoties Mūrnieces pašas vārdiem, ka Iekšlietu ministrijai tagad ir jāatriebjas Tele2.
    Tā vietā lai pasmaidītu, uzslavētu par labu PR triku, un stingri piedraudētu, ka nākamreiz šitādi joki tiks bargi sodīti, jo apdraud sabiedrisko drošību.

    • #7 by Gunārs Klēģers on Oktobris 27, 2009 - 13:27

      Tādēļ pirms riskantu kampaņu ieviešanas dzīvē citi veic rūpīgu risku analīzi un ņem vērā visādu ministru, pilnmēness bruņinieku, īdētāju nācijas pārstāvju un citu dīvaiņu iespējamās reakcijas. Nedrīkst vainot savu mērķauditoriju (šinī gadījumā arī uzvilktās valsts iestādes un mediju pārstāvjus) kampaņas neveiksmēs – tas liecina tikai par to, ka mērķauditorija nav pietiekami labi izpētīta vai arī nav atrasts īstais instruments tās uzrunāšanai.

  5. #8 by rosts on Oktobris 27, 2009 - 11:41

    Neredzu pamatu brēkai. Neuzskatu, ka ir pāršauts pār strīpu. Ja būtu līķi – tad jā. A kas tagad – vairākas dienas latvji nerunāja par krīzi, bet par meteorītu.

    • #9 by Gunārs Klēģers on Oktobris 27, 2009 - 12:41

      No PR viedokļa ir pāršauts pār strīpu jeb arī nav laikā nobremzēts, jo šobrīd par iespējamo līguma laušanu ar kompāniju ir paziņojusi Valsts kanceleja, Iekšlietu ministrija un ar to saistītās iestādes, uzcepušies žurnālisti, ar kuriem tāpat jāturpina strādāt.
      Bet piemērs, kā parādīt, cik tālu var tikt ar inscinētu patiesību – izcils, manuprāt.

  6. #10 by rupjmaize on Oktobris 27, 2009 - 03:10

    nu tak nopirka Tele2 to bedri, līdzko izskanēja pasaulē.
    racēji gan malači.

  7. #11 by Artis on Oktobris 27, 2009 - 00:43

    Rūgtums sirdī šobrīd ir pofig salīdzinājumā ar latiņu makā🙂

  8. #13 by @fricbergs on Oktobris 27, 2009 - 00:16

    Esmu kluvis absoluti nejutigs pret jebkadiem topikiem no zinaam, bet nav ticamibas momenta, ka tiesam padomaji, ka tas ir komercialnjiks.. Es padomaju, kkads tur akmens nokrita tata liela muizja.. bet, ka to taa uzpuutiis nu gan negaidiiju. Ta ka nav pirma sniega par ko runat, tad vismaz par meteoritu parunasim🙂 bet nenoliedzmi viena diena, kuraa VISBIEZAK lietotais vards ir meteors, kas ir pozitivi🙂

    • #14 by Gunārs Klēģers on Oktobris 27, 2009 - 00:19

      Pārlasi uzmanīgāk:) Rakstu, ka NEpadomāju, nevis ka NOdomāju:)

      • #15 by @fricbergs on Oktobris 27, 2009 - 00:40

        uj tochna.. uz vakaru saliktus pakartotus teikumus vairs nevaru uztvert..😀 my bad

  9. #16 by Artis on Oktobris 27, 2009 - 00:12

    Nebūs nekāda atbildes trieciena. Un nevajag ar.

    Tele2 ir reklāmdevējs. Komunikācijas. Teju viena no naudīgākajām un šobrīd devīgākajām nozarēm.

    Ja es būtu medijs, aizsūtītu uzslavu Tele2 par kampaņu.

    • #17 by Gunārs Klēģers on Oktobris 27, 2009 - 00:21

      Atbildes trieciens jau notiek. Tas rezultējas attieksmē un līdz ar to arī publicitātē. Skaidrs, ka neviens jau viņus dēļ šāda gājiena ņenolīdzinās līdz pelniem – tas nav iespējams un nav arī par ko. Tomēr, citējot vienu žurnālisti – a rūgtums ta sirdī paliek…

Atstāj komentāru

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: