Nāvīgās baumas.

Pēdējā mēneša laikā bijuši divi ļoti skaļi nāves gadījumi – mūziķa Mārtiņa Freimaņa aiziešana un

vīrieša nogalināšana Forum Cinemas kino seansa laikā. Abi gadījumi, ja spēj emocionāli norobežoties no nāves jēdziena, ir ļoti labi mācību izpētes materiāli par baumu izplatīšanos.

Kas ir līdzīgs abos gadījumos:

  • apstiprināta informācija par cilvēka nāvi
  • milzīga sabiedrības interese par notikušā apstākļiem
  • sākotnēji neskaidri nāves apstākļi
  • sākotnēji neskaidri iemesli, kas noveduši līdz šādam iznākumam
  • informācijas ierobežošana no zinātāju puses
  • baumu rašanās sabiedrībā, ģenerējot vairākas notikušā versijas
  • mediju taustīšanās starp oficiālu un neoficiālu informāciju
  • visbeidzot – iesaistīto pušu patiesās situācijas izskaidrošana

Kas ir atšķirīgs:

Mārtiņa Freimaņa (MF) gadījumā lietas apstākļi piederīgajiem bija uzreiz skaidri. Izpaust to vai neizpaust, bija viņu lēmums, un viņiem bija 100% tiesības nedot šo privāto informāciju. Pēc situācijas saasināšanās, kad cilvēki paši sāka arvien skaļāk pieteikt vairāk vai mazāk absurdas versijas par nāves iestāšanās iemesliem, kā arī sāka draudēt piederīgajiem, tika nolemts publiskot patiesos iemeslus, kas apklusināja baumas un ceru, ka arī kādu fanātiķu vēlmi izrēķināties ar piederīgajiem. Var apgalvot, ka piederīgie tika piespiesti apmierināt atsevišķu indivīdu neapspiežamo vēlmi parakties pa cita nelaimi.

Forum Cinemas (FC) gadījumā pirms konkrētu faktu izpaušanas lietas apstākļi ir jānoskaidro nopratināšanas procesā, turklāt policija nedrīkst kļūdīties savos pirmajos izteicienos šādos gadījumos, jo pēc tik milzīgas sabiedrības intereses jebkura mazākā jaunā informācijas drumsla izplatās milzu ātrumā.

FC gadījumā informācijas vakuumu aizstāja aculiecinieki, kā arī komentāru/soc. tīklu bruņinieki, kas ietilpst kategorijā “kāds, kurš pazīst kādu, kurš pazīst aculiecinieku”. Tādējādi šinī gadījumā līdz oficiālās versijas publiskošanai cilvēki un arī mediji, kuri izmisīgi meklēja notikušā detaļas, abus vīriešus bija paspējuši nosēdināt blakus un nosaukt par draugiem, paziņot, ka cilvēki apkārt bijuši pilnīgi vienaldzīgi un neviens nav īpašu uzmanību pievērsis. Kā zināms, atklātībā nonākušie fakti liecina par ko citu – vīrieši nebija pazīstami, nesēdēja blakus un cilvēki gan palīdzēja aizturēt šāvēju, gan centās sniegt cietušajam pirmo medicīnisko palīdzību.

MF gadījumā informācijas vakuumu par apstākļiem aizpildīja vecas baumas, puspatiesības, kas  tika uzturētas dzīvas tieši komentāros pie rakstiem, kur minēts MF. Pieaugošais versiju skaits un draudi piederīgajiem lika spert sāpīgu, tomēr sabiedrību nomierinošu soli, atklājot visai detalizētus medicīniskus faktus par MF.

Neko jaunu šie gadījumi par krīzes komunikācijas situāciju vai baumu izplatību neiemāca, vien atgādina dažas lietas:

  • ja sabiedrība aktīvi pieprasa informāciju, bet iesaistītās puses vilcinās ar faktu pasniegšanu, tad vakuums ātri aizpildās ar baumām, puspatiesībām, minējumiem
  • baumu galvenie katalizatori – komentāri zem rakstiem internetā, sociālie tīkli
  • jo vairāk kādu no versijām atkārto, jo vieglāk tai noticēt
  • baumu nogalinātāji=oficiāli apstiprināti fakti, jo ātrāk, jo labāk
  • mediji sacenšas jaunu faktu vākšanas ātrumā, kā alibi piestutējot klāt “iespējams”, “pēc neoficiālas informācijas” u.tml., tādējādi pārkāpjot savu apņemšanos sabiedrības priekšā vai arī neoficiālo pienākumu – ziņot patiesību, patiesību un vēlreiz patiesību. Galu galā reklāmas laukumu pārdošanas procesā izšķirošais arguments būs klikšķu skaits, nevis satura kvalitāte.
  • iesaistītajām pusēm, ja tās nedod oficiālu informāciju, aktīvi jāmonitorē tieši sociālie tīkli un komentāri pie rakstiem – tur ir visvieglāk nodēvēt sevi par aculiecinieku un ierakstīt versiju, kuru kāds uztvers kā joku, bet cits par patiesību, iestumjot baumu sniega bumbu.
  • pusei, no kuras gaida oficiālos faktus, ir jānosaka konkrēts termiņš, kad tiks sniegta oficiāla informācija, kas nedaudz nomierina pseidoscenāriju ģenerētājus
  • ir, protams, gadījumi, kad apzināti ļauj šiem scenārijiem ģenerēties. Tie ir gadījumi, kad iesaistītajām pusēm izdevīgāks par patiesību ir jebkurš sabiedrības saģenerētais mīts

Pagaidām svaigākā informācija par gadījumu FC  lasāma te un te. Nu jau ik pa brīdim parādās arvien jauna informācija, sekojiet vien līdzi paši – visaktīvāk šobrīd jaunumus publicē kasjauns.lv.

Ir, protams, vēl ļoti daudz apskatāmo jautājumu, kas saistīti ar baumu izplatīšanu tieši šajos divos gadījumos, kā arī par to, ko vajadzēja/nevajadzēja darīt. Par to, ja ir vēlme, var skribelēt te komentāros. Uzrakstītais bija tas, kas sakrājies uz mēles.

Lai jums mierīgs prāts!

Kāds Ķīnas medijs ir pat radījis digitālu versiju par notikušo, tiesa, ar nepareizu scenāriju, jo jau šobrīd skaidrs, ka skaļais ēdājs bija šāvējs, nevis kā attēlots klipā.

, , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Kni on Februāris 21, 2011 - 00:58

    Mana līdzjūtība par notikušo, taču kā vērotājai no malas, bija interesanti skatīties, kā un cik ātri katrs no ziņu avotiem pasniegs informāciju. Likās, ka viņu starpā notiek kaut kāda sacensība un tā noteikti arī ir – kurš būs tas, kurš pateiks, kā patiesībā bija. Kādu mirkli arī paskatījos komentāros, bet tie nav lasāmi, jo tur tiek ne tikai veidota vēl viena versija, bet arī spriedelēts tipiski latviskā stilā.

    (Pirmo ziņu man pasvieda no twitter un tad tikai atlika izsekot līdzi, kurš būs pirmais, kurš uzrakstīs.)

    Interesants skatu punkts Tev. Paldies!

    • #2 by Gunārs Klēģers on Februāris 21, 2011 - 11:26

      Jā, interneta komentāri pamatā ir nebaudāmi, bet tos nedrīkst ignorēt šādos gadījumos – vienkāršākā atsijāšanas metode ir nelasīt tos, kur ir 1-2 teikumi. Ja kāds būs zinātājs vai par tādu izliksies, tad tas komentārs būs garāks. Tas aiztaupa laiku.

  1. Kā nekļūt par baumu upuri « gk pieraksti

Atstāj komentāru

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: